Systemy montażu stosowane w bagażnikach dachowych
Bagażniki dachowe składają się z dwóch aluminiowych lub stalowych belek, które montuje się poprzecznie do dłuższych krawędzi dachu samochodu. Belki umożliwiają zamocowanie innych akcesoriów transportowych – zamykanego kufra o opływowym kształcie, uchwytów na rowery, uchwytów do przewożenia nart i desek snowboardowych, a także uchwytów na sprzęt do uprawiania sportów wodnych. Bagażnik bazowy można zamocować na relingach, czyli listwach zamontowanych (zwykle fabrycznie) wzdłuż dłuższych krawędzi samochodu, które są często stosowane w samochodach typu SUV i kombi. Pomiędzy dachem a relingami jest prześwit, jednak w niektórych samochodach listwy są zintegrowane z dachem (co również ma znaczenie przy montażu belek). Możliwy jest również montaż bagażnika dachowego bez relingów.
Sposoby mocowania bagażnika dachowego:
- na relingach klasycznych (z prześwitem),
- na relingach zintegrowanych,
- w otworach fabrycznych w dachu samochodu (tzw. fix pointy),
- na krawędzi pomiędzy dachem a drzwiami auta.
Montaż bagażnika z relingami i bez relingów
Zamocowanie belek bazowych do relingów klasycznych nie stanowi żadnego problemu. Wystarczy przyłożyć belkę i dokręcić szczęki mocujące po obu stronach. Czynność ta zwykle zajmuje dosłownie chwilę i nie wymaga żadnych narzędzi. W przypadku relingów zintegrowanych bagażnik wyposażony jest w łapki mocujące, które należy zaczepić o listwę i dokręcić, np. za pomocą klucza imbusowego.
Montaż bagażnika dachowego bez relingów jest nieco bardziej skomplikowany i wymaga ostrożności, aby nie uszkodzić karoserii. W zestawie znajdują się stopki, które trzeba zamocować najpierw do belek, a następnie do otworów w dachu lub jego krawędzi.
Montaż bagażnika dachowego w otworach fabrycznych
Przed zakupem bagażnika dachowego należy sprawdzić w instrukcji pojazdu lub naocznie, czy samochód jest wyposażony w tzw. fix pointy, czyli otwory w dachu. Otwory te znajdują się pod osłoną, która zapobiega przedostawaniu się wilgoci. Następnie trzeba kupić bagażnik z systemem mocującym przystosowanym do montażu w otworach fabrycznych. Żeby uniknąć nieprawidłowego dopasowania, można poprosić sprzedawcę o pomoc w doborze właściwego modelu i podać podstawowe dane o samochodzie (marka, model, rok produkcji, rodzaj nadwozia).
Jak wygląda montaż bagażnika dachowego bez relingów? Należy postępować krok po kroku zgodnie z instrukcją producenta, przy czym można tutaj wyróżnić kilka etapów:
- Wyjęcie wszystkich elementów z opakowania, rozłożenie ich na podłodze i podzielenie na grupy.
- Złożenie stóp bagażnika przez połączenie obudowy z uchwytem montażowym.
- Zamocowanie stóp do belek bazowych (nie należy od razu ich dokręcać, żeby zapewnić sobie możliwość regulacji rozstawu stóp).
- Założenie gumek uszczelniających i blokujących, a także końcówek w belkach.
- Usunięcie zaślepek z otworów montażowych na dachu samochodu.
- Zamocowanie stóp w wyznaczonych miejscach (np. przez przykręcenie śrub lub dociągnięcie klipsa montażowego), dokręcenie stóp do belek.
- Sprawdzenie, czy belki są zamocowane równo i stabilnie.
Montaż bagażnika dachowego do krawędzi dachu
Montaż bagażnika dachowego bez relingów może również polegać na zamocowaniu stóp bagażnika do krawędzi dachu (tj. belki pomiędzy dachem a drzwiami auta). W tym przypadku wystarczy zaczepić stopy o rant dachu i dokręcić za pomocą specjalnego pokrętła montażowego. Stopy należy dokręcać ostrożnie i z wyczuciem, aby nie uszkodzić dachu samochodu. Dach powinien być czysty i suchy. Żeby zabezpieczyć karoserię przed zarysowaniem i otarciami, można zastosować specjalną folię ochronną. Folię należy nakleić przed montażem bagażnika i zdjąć niezwłocznie po usunięciu belek.
Którzy producenci umożliwiają montaż bagażnika dachowego bez relingów?
Bagażniki dachowe przystosowane do samochodów bez relingów produkuje m.in. Thule, Mont Blanc, Taurus czy Yakima. Warto zwrócić uwagę, że niektóre modele umożliwiają montaż zarówno do otworów fabrycznych, jak i do krawędzi dachu.
Bagażniki dachowe przystosowane do montażu na dachu bez relingów:
- Taurus CarryUp (Cube i Aero),
- Mont Blanc z serii AMC,
- Thule SquareBar Evo Clamp,
- Thule WingBar (Evo Clamp i Edge Clamp),
- Yakima FlushBar,
- Yakima ThruBar.
Uniwersalne bagażniki dachowe z systemem dopasowującym
Przed zakupem bagażnika warto zwrócić uwagę, czy producent oferuje różne zestawy dopasowujące (tzw. kity), które umożliwiają zamontowanie belek zarówno do relingów, jak i bezpośrednio do dachu samochodu. Taką możliwość zapewnia np. seria bagażników dachowych Taurus CarryUp. Użytkownik może wybrać kit, który umożliwia montaż bagażnika dachowego bez relingów, czyli do otworów montażowych lub do krawędzi dachu. Do tego modelu bagażnika można również dokupić kit przystosowany do relingów klasycznych lub zintegrowanych. Dzięki temu po zmianie samochodu można korzystać z tego samego bagażnika – wystarczy jedynie zmienić system mocowania.